torsdag den 27. september 2007

Reflektion over opgaverne

Jeg har i arbejdet med disse øvelser været rigtig glad for at jeg har arbejdet en del med photoshop før som designteknolog. Det er dog et stykke tid siden, så jeg benyttede mig af manualbasen, som jeg synes kunne give mig svar på mange af mine spørgsmål. De spørgsmål som jeg ikke kunne finde svar på der, lagde jeg ind på BB. Her fik jeg hurtigt svar af mine medstuderende, tak for det.
Jeg kan efter dette arbejde godt forstå at børn kan blive meget optagede af at lege på computeren. De kan lave billeder eller andre ting, som de jo egentligt altid har gjort, men nu kan de også vise deres produkter frem for hele verden og høre deres mening om det. Samtidigt kan de i processen chatte eller samtale med andre, og herved danne et netværk. Jeg kan nu godt sætte mig ind i at børn og unge oplever et flow (Mihaly Csikszentmihalyi), dvs. man føler i processen eller situationen et fysisk eller psykisk velvære og kan lukke uvedkommende påvirkninger og tanker ude for helt at hellige sig den situation, man befinder sig i. Endvidere er flow også betinget af, at der ligger en udfordring med et realistisk mål, som dog ikke må være for svært, men af opnåelig karakter. Endelig er det, man beskæftiger sig med, meningsfuldt og har værdi for en.(Digital produktion af Birgitte Holm Sørensen.
Det er meget vigtigt som pædagog at kunne sætte sig ind i børnenes kultur og verden. Mange har idag stadig mange fordomme overfor alt det nye og det er synd da de herved hæmmer børnene i deres leg og udvikling.

2 kommentarer:

lis faurholt sagde ...

Jeg er - måske forventeligt :) - bare så enig med dig. Jeg skrev faktisk noget om det, du har fat i i min blog for nogen tid siden. Jeg faldt over begrebet "hard fun". Sammen med flow-begrebet, synes jeg, vi får nogle vigtige faglige redskaber til at tænke over de multimedieaktiviteter, vi sætter i værk.

Helen sagde ...

Hej Tine

Ja - jeg må sige lige som Lis - det er vanskeligt at være uening med dig ;-)