tirsdag den 6. november 2007

Computerspil

For at reflektere over "computerspil i pædagogiske institutioner" og pædagogens rolle, så synes jeg at det er relevant først at se på samfundets udvikling.
I bogen "Børn og familie i det postmoderne samfund" kan man læse at samfundet idag kendetegnes ved konstant forandring og udvikling. Denne udvikling gør at samfundet måske ikke engang er det samme fra generation til generation. Børn kan altså forvente at komme til at leve op under helt andre forhold og livsvilkår end deres forældres. Dette betyder at forældre, pædagoger og politikkere, som har ansvar for børns fremtid og ønsker at forberede børnene på livet, ikke længere kan opdrage per tradition. Men i stigende omfang bliver nødt til at forholde sig kritisk reflekterende til deres egne indsatser og til de strategier, der ligger til grund herfor.
Denne udvikling må vi altså som pædagoger have i tankerne og respektere når vi har med børn at gøre.
Derfor mener jeg at det er rigtigt, som der står i teksten "Doom i Havnbjerg", at vi må bevæge os væk fra den pædagogiske tænkning, som grundlæggende bygger på ideen om, at viden overføres fra lærer til elev som "faste pakker" eller som færdige redskaber til at bearbejde information med.
Vi må se i øjnene at vi ikke kan vide alt omkring det nye i samfundet og hvordan det udvikler sig. Dette ville også nærmest være umuligt med hensyn til computerverdenen. Da denne virkeligt er i en højt accelererende udvikling.
Vi må altså benytte os af andre pædagogiske metoder for og som der står i "Doom i Havnbjerg" kan vi benytte os af at børnenes brug af computere kan være til inspiration for en pædagogisk udvikling, ikke mindst fordi det er muligt at få øje på andre former for læreprocesser end dem vi normalt betjener os af. bl.a. en læreprocess der ikke er underlagt den formålsstyrring som i støøre eller mindre grad altid præge pædagogik og indlæring.
Samfundet kræver altså at vi som pædagoger idag skal være åbne for nytænkning og udvikling af nye metoder.
Mange pædagoger vil nok, som pædagogerne i Huset, være usikre og bekymrede omkring deres egne kompetancer. Men jeg mener at vi som pædagoger må indse at, med den rivende udvikling der sker, kan vi ikke have viden omkring alt. Vi kan ikke længere benytte os af gamle vaner og traditioner. Vi må altså benytte os af nye metoder.
Her synes jeg at det var en rigtig god måde de organiserede tiden i computerrummet på i Havnbjerg. Her blev det overdraget til børnene med hjælp fra de voksne. Denne måde må være utroligt lærende for børnene særligt med hensyn til sociale kompetancer. Pædagogerne benytter her de kompetancer og den viden som de har og overlader computer kompetancerne til børnene.
Gennem "Doom i Havnbjerg" fik jeg virkeligt åbnet øjnene op for hvordan computeren kan hjælpe især drengene med deres udvikling. De kan jo ved hjælp af computeren skabe en drengekultur, midt i den meget kvindedominerende verden som de er meget overvåget af idag.
Børn er jo pga samfundsudviklingen mere overvåget idag. Legen imellem børn idag foregår i institutioner med et flertal af kvindelige pædagoger til at overvåge børnene. Før i tiden legede børnene i gården eller på gaden og havde her bedre muligheder for at lege frit. Med computeren er der bedre muligheder for drengene for at skabe en drengekultur.

6 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Tine,
Først og fremmest har du helt ret i at børn er mere overvågede idag, til trods for at ordet fri leg er meget moderne:-)Derfor er det fint at børnene kan have deres egen verden i form af computeren. Og især er det fint for drengene så de kan præge hinanden og opdrage hinanden og desuden bare være drenge, da det er en meget kvindedomineret verden de lever i.
Vi som pædagoger er stillet overfor en svær opgave, da vi mere end nogen andre skal udvikle os med tiden og være omstillingsparate, so du også påpeger. Det kan være svært, og børnene vil altid være et par skridt foran os når det gælder computerverdenen. Så vi må gøre vores bedste, og så forsøge at ændre metode og lære af børnene i stedet for af bøgerne, det tror jeg er meget mere givende, hvilket artiklen også fortæller.
Hilsen Camilla

dorte sagde ...

Hej tine
Ja vi som kommende pædagoger må have mere forståelse indenfor computerverdenen. Vi må følge med, samfundet er i rivende udvikling og det må ikke hæmme børns udvikling og kompetencer, derfor mener jeg, at det er vigtigt at lære børn, at følge denne udvikling, vi må ikke forholde os afvisende, men skal være åbne og imødekomende, på den måde lærer børn mest.

chavi sagde ...

Hejsa Tine og I andre...
Det, jeg i grunden har sværest ved at forstå i den her debat - ikke kun blandt os, men i det hele taget, er at det er fuldt legalt, at børn sidder foran computeren hele dagen, hvis det er for at lave lektier, men så snart vi er ude i noget med spil og chat, så er det pludslig knap så tilladt mere...

Diana sagde ...

lieschen
Hej Tine og jer andre :-)
for lige at komme ind på Charlottes bemærkning omkring den tid børnene bruger foran computeren, hm nævnte jeg det allerede et andet sted igår? Nå pyt, i den artikel jeg fandt,http://www.boernogunge.dk/internet/BoernOgUnge.nsf/0/7A07D58BCA6FC6F8C1256ACB00461D6A!OpenDocument nævner de dette problem på en dejlig måde. For hvem klager over at børnene leger i sandkassen hver dag eller kører Mooncar hele eftermiddagen eller sidder og tegner hele eftermiddagen???
Som du skriver Tine, samfundet har forandret sig, og det er ikke længere de samme ting der bliver gjordt eller leget. Man oplever da ofte, at ældre generationer ikke kan forstå, hvorfor tingene er som de er, f.eks at børn skal ha´ en mobil eller at man holder børnefødseldag i svømmehellen. Men tiderne har forandret sig og med dem teknikken, bare se på bilerne, og andre husholdningsapperater, ja og så har vi nu fået computer, som også med tiden er blevet så "normale" at enhver familie har mindst en, ok der er sikkert undtagelser og der findet mennesker som ingen har (min far, min svigermor :-) )! Men denne udvikling er ikke til at stoppe, og det skal vi jo heller ikke, men det må være vores opgave at understøtte børnene i, at man er nødt til at følge udviklingen, for ellers kan de ikke finde sig til rette i livet, og det er vigtigt for deres fremtid.

lis faurholt sagde ...

Sikke dog et godt link, Diana. Det vil jeg skynde mig at lægge i litteraturlisten.

lis faurholt sagde ...

Børn & Unge havde forresten også en god artikel om Havnbjerg-projektet:
På udflugt i cyberspace - Kampen om computerne
Om det kommunale legested / værested HUSET i Havnbjerg på Als i Nordborg, som er en af to institutioner som deltager i projekt "EDB i daginstitutioner". Efter installering af et antal computere bliver børn og unges samvær omkring den ny teknologi observeret af børnekulturforsker Carsten Jessen og seminarielektor Lis Faurholt. Målet er at kortlægge hvordan det nye medie påvirker børnekulturen og legekulturen. Om børns status i grupper, kompetencer, voksenstyring, pædagogers teknologi-frygt samt uddrage fra dagbog over projektforløbet. 1996, nr. 5, side 7

Desværre er det så længe siden, at de ikke eksisterer i online version :(